D06 – LA FRANCOPHONIE EN 3000 MOTS, AVEC TV5MONDE
D08 – PASSE-PARTOUT ET L’APPRENTISSAGE DU FRANÇAIS LANGUE ÉTRANGÈRE – CRÉATION D’ATELIERS LUDIQUES ET PÉDAGOGIQUES À PARTIR DE MATÉRIEL TÉLÉVISUEL
D07 – SPREEKVAARDIGHEID ONTWIKKELEN II: HET REDUCEREN VAN SPREEKANGST (WERKVORMEN: STOELENDANS EN SNELFORMULEREN)
€ 0,00
Par: Wim Gombert en Audrey Rousse-Malpat – Rijksuniversiteit Groningen – Nederland
Langue: NL
Description:
Onderzoek heeft laten zien dat goede feedback belangrijk is bij het ontwikkelen van taalvaardigheid. Toch hebben de meeste vormen van feedback een negatief effect op met name de ontwikkeling van de spreekvaardigheid. Een te grote nadruk op ‘Correctheid’ leidt vaak tot een verlies aan ‘Vloeiendheid’. Vermindering van spreekangst zorgt ervoor dat leerlingen gemakkelijker spreken in de vreemde taal omdat ze het maken van fouten leren accepteren. En doordat ze de vreemde taal vaker actief gebruiken, heeft dat een positief effect op de ontwikkeling van de algemene taalvaardigheid en dus van de andere vaardigheden.
Het is daarom van belang om leerlingen regelmatig werkvormen te laten doen waarin het spelelement ervoor zorgt dat leerlingen snel willen spreken en zich niet druk maken om het maken van fouten waardoor leerlingen het maken van fouten gaan zien als een noodzakelijk onderdeel van het leerproces.
In deze workshop zijn de deelnemers zelf actief in twee door mij ontwikkelde werkvormen genaamd ‘Stoelendans’ en ‘Snelformuleren’ waarin de leerling wordt uitgedaagd om veel taal te produceren en zich niet bezig te houden met de correctheid van wat ze zeggen. De werkvormen wordt geïntroduceerd en vervolgens uitgevoerd door de deelnemers om zelf te ervaren wat het effect is.
Uitverkocht
Par: Wim Gombert en Audrey Rousse-Malpat – Rijksuniversiteit Groningen – Nederland
Langue: NL
Description:
Onderzoek heeft laten zien dat goede feedback belangrijk is bij het ontwikkelen van taalvaardigheid. Toch hebben de meeste vormen van feedback een negatief effect op met name de ontwikkeling van de spreekvaardigheid. Een te grote nadruk op ‘Correctheid’ leidt vaak tot een verlies aan ‘Vloeiendheid’. Vermindering van spreekangst zorgt ervoor dat leerlingen gemakkelijker spreken in de vreemde taal omdat ze het maken van fouten leren accepteren. En doordat ze de vreemde taal vaker actief gebruiken, heeft dat een positief effect op de ontwikkeling van de algemene taalvaardigheid en dus van de andere vaardigheden.
Het is daarom van belang om leerlingen regelmatig werkvormen te laten doen waarin het spelelement ervoor zorgt dat leerlingen snel willen spreken en zich niet druk maken om het maken van fouten waardoor leerlingen het maken van fouten gaan zien als een noodzakelijk onderdeel van het leerproces.
In deze workshop zijn de deelnemers zelf actief in twee door mij ontwikkelde werkvormen genaamd ‘Stoelendans’ en ‘Snelformuleren’ waarin de leerling wordt uitgedaagd om veel taal te produceren en zich niet bezig te houden met de correctheid van wat ze zeggen. De werkvormen wordt geïntroduceerd en vervolgens uitgevoerd door de deelnemers om zelf te ervaren wat het effect is.