A08 – UTILISER LA BANDE DESSINÉE FRANCOPHONE DANS SON COURS DE FLE
A10 – LES LÉGENDES FONDATRICES
A09 – SPREEKVAARDIGHEID ONTWIKKELEN I: DE KRACHT VAN HERHALING (WERKVORM: DE PERSCONFERENTIE)
€ 0,00
Par: Wim Gombert en Audrey Rousse-Malpat – Rijksuniversiteit Groningen – Nederland
Langue: NL
Description:
Voor spreekvaardigheid moeten leerlingen vaak een gesprekje voorbereiden en uitvoeren binnen een thema. In de praktijk betekent dit meestal dat leerlingen een dialoog bedenken (vaak in het Nederlands) die ze gaan omzetten naar de vreemde taal waarna ze dit uit hun hoofd gaan leren en daarna gaan opzeggen. Hierdoor worden hoogstens het kunnen vertalen, het kunnen memoriseren en het kunnen opzeggen uit het geheugen als vaardigheden ontwikkeld. Niet de spreekvaardigheid. Echte spreekvaardigheid ontwikkel je door veel aan de taal te worden blootgesteld, door veel te oefenen, veel te herhalen, door reductie van spreekangst en vooral door ze te leren improviseren en parafraseren (niet zeggen wat je wilt zeggen maar wat je kunt zeggen).
In deze workshop zijn de deelnemers zelf actief met diverse aspecten van een gedegen spreekvaardigheidstraining door een door mij ontwikkelde werkvorm genaamd ‘De persconferentie’ waarin de leerling wordt uitgedaagd om veel te herhalen zonder dat ze dit saai gaan vinden. De werkvorm wordt geïntroduceerd en vervolgens uitgevoerd door de deelnemers om zelf te ervaren wat het effect is.
Rupture de stock
Par: Wim Gombert en Audrey Rousse-Malpat – Rijksuniversiteit Groningen – Nederland
Langue: NL
Description:
Voor spreekvaardigheid moeten leerlingen vaak een gesprekje voorbereiden en uitvoeren binnen een thema. In de praktijk betekent dit meestal dat leerlingen een dialoog bedenken (vaak in het Nederlands) die ze gaan omzetten naar de vreemde taal waarna ze dit uit hun hoofd gaan leren en daarna gaan opzeggen. Hierdoor worden hoogstens het kunnen vertalen, het kunnen memoriseren en het kunnen opzeggen uit het geheugen als vaardigheden ontwikkeld. Niet de spreekvaardigheid. Echte spreekvaardigheid ontwikkel je door veel aan de taal te worden blootgesteld, door veel te oefenen, veel te herhalen, door reductie van spreekangst en vooral door ze te leren improviseren en parafraseren (niet zeggen wat je wilt zeggen maar wat je kunt zeggen).
In deze workshop zijn de deelnemers zelf actief met diverse aspecten van een gedegen spreekvaardigheidstraining door een door mij ontwikkelde werkvorm genaamd ‘De persconferentie’ waarin de leerling wordt uitgedaagd om veel te herhalen zonder dat ze dit saai gaan vinden. De werkvorm wordt geïntroduceerd en vervolgens uitgevoerd door de deelnemers om zelf te ervaren wat het effect is.