Workshops

A12 – LE PORTFOLIO AU SERVICE DE L’AUTONOMIE DE L’APPRENANT
A14 – PARLEZ, APPRENEZ ET AGISSEZ! NIEUWE FRANSE METHODE VOOR TAALVERWERVING IN HET VO
Show all

A13 – DOELTAAL-LEERTAAL NU EN STRAKS (EN WAAROM DOELTAAL-VOERTAAL ONZIN IS…)

 0,00

Par: Uitgeverij Noordhoff – Nederland
Langue: NL

Description:
Van doeltaalgebruik in de MVT-les leren leerlingen veel taal…, toch? Nou nee, veel onderzoek naar doeltaalgebruik laat zien dat het zo simpel vaak niet werkt. Zelfs wanneer leerlingen hun docent prima begrijpen, is het nog maar de vraag hoeveel taal ze daarvan echt opsteken. Is doeltaalgebruik dan zinloos? Zeker niet! Wanneer docenten didactiek toevoegen aan hun interactie met leerlingen, kunnen leerlingen daar heel veel taal van leren. Daar heb je als docent een portie taaldidactisch bewustzijn voor nodig, die gelukkig iedere docent kan leren. Zo kun je omschakelen van doeltaalgebruik met een vooral communicatieve functie naar didactisch verantwoord doeltaalgebruik met een sterke focus op taalleren: doeltaal-leertaal.
Sebastiaan Dönszelmann (vakdidacticus – Vrije Universiteit) deed promotieonderzoek naar doeltaalgebruik, het taalleerproces van tieners en het didactisch leerproces van docenten. Hij is daarbij redacteur van het Handboek Vreemdetalendidactiek (Coutino), adviseert Noordhoff bij de talenleergangen en maakt deel uit van de Landelijke Vakvernieuwingscommissie (SLO).
In deze workshop deelt Sebastiaan concreet didactisch instrumentarium om de doeltaal leerzaam in te zetten (doeltaal-leertaal). Daarbij komen good-practice videofragmenten, onderzoeksresultaten en jouw eigen doeltaalvaardigheden aan bod. Ook wordt stilgestaan bij de logische plek van doeltaal-leertaal in het talencurriculum van de toekomst waarin vaardigheidsintegratie en taalbewustzijn belangrijke domeinen zijn.

Uitverkocht

Artikelnummer: A13 Categorieën: ,
Beschrijving

Par: Uitgeverij Noordhoff – Nederland
Langue: NL

Description:
Van doeltaalgebruik in de MVT-les leren leerlingen veel taal…, toch? Nou nee, veel onderzoek naar doeltaalgebruik laat zien dat het zo simpel vaak niet werkt. Zelfs wanneer leerlingen hun docent prima begrijpen, is het nog maar de vraag hoeveel taal ze daarvan echt opsteken. Is doeltaalgebruik dan zinloos? Zeker niet! Wanneer docenten didactiek toevoegen aan hun interactie met leerlingen, kunnen leerlingen daar heel veel taal van leren. Daar heb je als docent een portie taaldidactisch bewustzijn voor nodig, die gelukkig iedere docent kan leren. Zo kun je omschakelen van doeltaalgebruik met een vooral communicatieve functie naar didactisch verantwoord doeltaalgebruik met een sterke focus op taalleren: doeltaal-leertaal.
Sebastiaan Dönszelmann (vakdidacticus – Vrije Universiteit) deed promotieonderzoek naar doeltaalgebruik, het taalleerproces van tieners en het didactisch leerproces van docenten. Hij is daarbij redacteur van het Handboek Vreemdetalendidactiek (Coutino), adviseert Noordhoff bij de talenleergangen en maakt deel uit van de Landelijke Vakvernieuwingscommissie (SLO).
In deze workshop deelt Sebastiaan concreet didactisch instrumentarium om de doeltaal leerzaam in te zetten (doeltaal-leertaal). Daarbij komen good-practice videofragmenten, onderzoeksresultaten en jouw eigen doeltaalvaardigheden aan bod. Ook wordt stilgestaan bij de logische plek van doeltaal-leertaal in het talencurriculum van de toekomst waarin vaardigheidsintegratie en taalbewustzijn belangrijke domeinen zijn.

X